ALGEMEEN

In verband met de opheffing van de RPVR per 31-12-2021 kan geen subsidie meer verleend worden door Reuma Nederland.

Gelukkig gaan de beweeggroepen zoveel mogelijk door, Hieronder kunt u vinden waar en wanneer,

wijzigingen en de eventuele coronamaatregelen voorbehouden.

Nadere informatie over de beweeggroepen kunt u verkrijgen via de genoemde contactpersonen.

LANSINGERLAND, HYDRO-OEFENTHERAPIE

Locatie: Zwembad De Windas, Berkelseweg 95, 2661 AK Bergschenhoek, https://www.dewindas.nl/

* dinsdag van 14:15 tot 15:00 uur

* vrijdag van 12:00 tot 12:45 uur

Noot : Voor de hydro-oefengroep op vrijdag geldt een wachtlijst!

KOSTEN: € 90,- voor 12x (6 maanden geldig)

Bel voor informatie: mevrouw J. de Vries-Somers, 06-5151 4209

ROTTERDAM-OOST, HYDRO-OEFENTHERAPIE

Mensen met een reumatische aandoening kunnen wekelijks onder deskundige leiding oefenen in warm water van 32 graden.

Locatie: Sportfondsenbad "Zevenkampse Ring, Zevenkampse Ring 301, 3068 HG Rotterdam, https://www.zevenkampsering.nl

* vrijdagmiddag van 14:30 uur tot 15:30 uur

KOSTEN: € 33,00 per maand, bij automatische incasso € 20,00 per maand.

Bel voor informatie: de heer Piet Valkenburg, 06-3014 7188, 010-4504848, of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

ROTTERDAM, BECHTEREW-OEFENTHERAPIE

Mensen met de ziekte van Bechterew kunnen wekelijks onder deskundige leiding oefenen op

* maandag van 18:15 tot 20:15 uur

* woensdag van 19.15 tot 21.15 uur

KOSTEN: € 24,00 per maand, bij automatische incasso € 15,00 per maand.

De oefentherapie duurt 2 uur. Het 1e uur wordt gevuld met o.a. een warming-up, rek- strek en ademhalingsoefeningen. In het 2e uur wordt in warm water van 34 graden verder geoefend. Zwemmen is helaas op dit momnt (17-6-21) nog niet toegestaan. Resultaten worden door middel van jaarlijkse meting gecontroleerd. Sport- en zwemkleding zijn vereist.

Bel voor informatie: Mark van Woudenberg, tel. 010-7371099

BEWEGEN OP MUZIEK

Mensen met een reumatische aandoening kunnen wekelijks onder deskundige leiding bewegen op muziek, tijdens de coronaperiode worden de lessen digitaal gegeven.

1. Move Well Flow

Locatie SKVR Rotterdam, Aert van Nesstraat 45, 3012CA Rotterdam

* maandagmiddag van 13:00 uur tot 14:00 uur

docent: Annemarie Labinjo.

website

KOSTEN: 10 lessen strippenkaart € 100,-

Video over Bewegen online

2. We dansen door!

Lokatie: Huis van de Wijk Middelwatering, Reigerlaan 66, 2903LL Capelle aan den IJssel

* vrijdagochtend van 10:30 tot 11:30  (tijdelijk digitaal)

docent: Megan de Vries.

website

KOSTEN: € 40.- per maand

Ter inspiratie: Dans met de maan: een korte dansfilm door mensen met o.a. reuma

Opheffen van de RPVR

De Algemene ledenvergadering van 6 november heeft besloten de vereniging per 31 december 2021 te beëindigen.

De reden hiervoor is dat het bestuur om reden van leeftijd (75+) besloten heeft af te treden.

Na een lange zoektocht naar versterking van het bestuur met nieuwe mensen is gebleken dat er vanuit de leden geen animo is om een bestuursfunctie te vervullen.

Dit betekent dat er m.i.v. 1-1-2022 geen bestuur meer is en vervalt daarmee ook het bestaansrecht van de vereniging.

Daarnaast heeft Reuma Nederland aangekondigd om de financiële relaties met de vereniging m.i.v. 1-1-2024 te beëindigen. Daarmee valt de financiële basis onder de vereniging weg en zou deze per die datum alsnog moeten worden opgeheven.

Het bestuur heeft wel oog voor de belangen van de leden die deelnemen aan de verschillende oefen- en beweeggroepen. Daarom is gekeken naar de mogelijkheden om te blijven oefenen en bewegen. Voor de zwemgroep Zevenkampse Ring is voortzetting mogelijk. Bezien wordt of het zwembad de organisatie van deze zwemgroep wil overnemen. De gesprekken hierover zijn positief. De zwemgroepen Rijndam, Westersingel zijn beëindigd na het afscheid van Mies de Vos dat wij op 6 oktober 2021 hebben genomen. De groepen We dansen door en Move Well worden voortgezet door de docenten die dat al onder eigen verantwoordelijkheid aangeboden hebben.

Tenslotte is het bestuur met de Bechterew oefengroepen in gesprek over voortzetting van deze groepen onder eigen verantwoordelijkheid via de oprichting van een eigen vereniging, overigens zonder subsidie van Reuma Nederland, die hebben besloten om geen nieuwe verenigingen meer te ondersteunen.

Met deze in gang gezette ontwikkelingen is het bestuur van mening dat de kernactiviteit van de vereniging, namelijk het bieden van oefen- en beweegprogramma’s verzekerd is na de opheffing.

De ledenbrief is hier nog eens na te lezen.

Hier zijn de Nieuwsbrieven vanuit ReumaNederland nog eens na te lezen.

Wilt u deze ook zelf in uw mailbox ontvangen kunt u zich hier aanmelden.

Rond Reuma maart 2021

Rond Reuma december 2020

Rond Reuma november 2020

Rond Reuma augustus 2020

Rond Reuma juli 2020

Rond Reuma juni 2020

Rond Reuma mei 2020

Rond Reuma april 2020

Rond Reuma februari 2020

Rond Reuma december 2019

Rond Reuma oktober 2019

Rond Reuma september 2019

Online Prikbord van en voor mensen met reuma.

Het online RondReuma Prikbord is van en voor alle mensen met reuma. Om van elkaar te leren, om informatie te delen en tips uit te wisselen. ReumaNederland is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Benieuwd?  Neem eens een kijkje en vergeet niet regelmatig terug te komen.

PRIKBORD

De jaarlijkse Avond4daagse gaat dit jaar toch door, in een speciale Home EditionSamen met de Koninklijke Wandel Bond Nederland maakt ReumaNederland hier een extra bijzondere editie van.
Tussen begin juni en eind augustus kun je met je (klein)kinderen meedoen met de speciale
Avond4daagse – Home Edition. Je wandelt dan vanuit je huis 4 dagen een route die voor jou wordt gemaakt van 2½, 5 of 10 kilometer. Met als beloning natuurlijk de felbegeerde medaille!

Loop met je (klein)kinderen de Avond4daagse en steun ReumaNederland

Dit jaar kunnen de kinderen lopen voor onderzoek naar jeugdreuma! Voor kinderen met jeugdreuma is meedoen aan de Avond4daagse immers niet vanzelfsprekend. Bewegen, zoals lopen, spelen of fietsen, kan moeilijk zijn. Hun gewrichten werken niet mee en de kinderen zijn gauw uitgeput.

Door bij inschrijving €1 extra over te maken, draag je bij aan onderzoek van ReumaNederland. Zodat kinderen met jeugdreuma snel het juiste medicijn krijgen. Je kunt er ook heel gemakkelijk een sponsorloop van maken de speciale Avond4daagse sponsorpagina.

Schrijf je in om samen met je (klein)kinderen de Avond4daagse Home Edition te lopen

Samenwerking

Onlangs is ReumaNederland een samenwerking aangegaan met Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN). Bewegen is voor de meer dan 2 miljoen Nederlanders met reuma niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk. De samenwerking moet niet alleen meer mensen met reuma aan het wandelen brengen, maar moet ook zorgen voor meer bewustwording over reuma. Dit doen we o.a. met de actie tijdens de Avond4daagse voor basisschoolleerlingen. Hier vind je meer informatie over deze samenwerking met de KWBN

Van harte aanbevolen!

Handboek Artrose

In Nederland hebben 1,1 miljoen mensen een vorm van artrose. Ondanks dat artrose een veelvoorkomend probleem is, worden patiënten onvoldoende gesteund in het zelf kunnen managen van deze vorm van reuma. Daarom ontwikkelden het Erasmus MC en het LUMC het handboek voor artrose. Een digitaal handboek vol praktische tips om de zelfredzaamheid van mensen met artrose te bevorderen en te behouden.2020 01 31 13 53 19 handboek artrose 2e druk 2019 klein

Gebrek aan ondersteuning

Artrose is een veelvoorkomend probleem, maar de zorg is niet altijd optimaal georganiseerd. Mensen met artrose krijgen niet altijd op het juiste moment de juiste zorg en informatie. Ook blijkt er onvoldoende ondersteuning voor zelfmanagement.

Handboek Artrose

Het Erasmus MC en het LUMC zijn daarom betrokken bij een Europees project (Joint Implementation of Guidelines for Osteoarthritis in Western Europe (JIGSAW-E), om de zorg voor mensen met artrose te verbeteren a.d.h.v. een handboek. Dit handboek kan door de huisarts of fysiotherapeut digitaal worden meegegeven. Het handboek bevat informatie over artrose en praktische tips om de zelfredzaamheid van mensen met artrose te bevorderen.

Meer informatie?

Klik hier om de nieuwste versie van het Handboek Artrose te bekijken.